De Polikliniek Ouderen is een van de poliklinieken van GGZ Rivierduinen. Hier kun je terecht wanneer je je lichamelijk minder vitaal voelt én last hebt van een of meerdere psychiatrische problemen. Zoals ernstige depressieve gevoelens, een angstprobleem of psychose.
Onze behandelaren weten en begrijpen dat ouder worden voor allerlei veranderingen zorgt. Daarom geven we aandacht aan zowel psychische, lichamelijke als sociale veranderingen. We werken aan zelfkennis en vaardigheden. Aan dat wat jij nodig hebt om meer regie over je leven te krijgen. En weer met vertrouwen die dingen kunt doen die je energie geven.
Welke behandelingen zijn er?
Wij zijn een grote GGZ-organisatie. Daardoor hebben we veel ervaring met bekende en moderne behandelingen. Dit kan een één-op-één-behandeling zijn of in een groep. Voorbeelden van behandelingen die we geven zijn: EMDR-therapie, schematherapie, cognitieve gedragstherapie en ‘Mentaliseren Bevorderende Therapie’.
Samen met jou beslissen we welke aanpak het beste past bij jouw persoonlijke situatie, wensen en doelen. Waar mogelijk kom je naar ons, waar nodig komen we naar jou. We betrekken ook graag familieleden of andere mensen die jij belangrijk vindt. Natuurlijk in overleg.
Wat kun je bereiken?
Waar we concreet samen naar toe werken hangt af van de problemen die jij ervaart, je mogelijkheden en wensen. Samen onderzoeken we welke doelen bij jou passen. Een paar voorbeelden:
Meer vaardigheden om met de gedachten en gevoelens van jezelf en anderen om te gaan. Zodat je minder problemen ervaart in het contact met anderen;
Meer inzicht in de invloed van lichamelijke klachten op hoe jij voelt en manieren om daar beter mee om te gaan.
Meer regie over je leven, ook als je psychiatrische klachten niet weggaan.
Het gaat om jouw verhaal
GGZ Rivierduinen ziet diagnoses en behandelingen als een hulpmiddel. Niet als doel. Want ook al heb je dezelfde diagnose als iemand anders, jouw verhaal en omgeving is altijd uniek. Dáár draait het om. Lees meer in onze visie op herstel in: het verhaal van GGZ Rivierduinen.
Veelgestelde vragen
Weet dat onze behandelaren het liefst vandaag nog contact met je opnemen. Helaas kan het soms weken tot maanden duren voordat je iets hoort. Dit komt omdat steeds meer mensen in Nederland psychiatrische hulp nodig hebben.
Voor onze zorg heb je een verwijzing nodig. Meestal gebeurt dit via de huisarts. We begrijpen dat het fijn is om te weten hoe het daarna verder gaat en wat je kunt doen. Hieronder vind je alle stappen op een rij.
Stappen aanmelden bij GGZ Rivierduinen
1. Verwijzer meld aan
Je verwijzer kan je direct aanmelden bij GGZ Rivierduinen. Natuurlijk in overleg met jou. Meestal gebeurt dit digitaal, via Zorgdomein. Bij de aanmelding vragen wij je verwijzer om alvast informatie te geven over onder meer je klachten.
2. Wacht op telefoontje van GGZ Rivierduinen
Nadat je verwijzer de aanmelding heeft verstuurd, bellen we jou om een afspraak te maken voor het kennismakingsgesprek. Kunnen we je telefonisch niet bereiken? Dan sturen we een e-mail. Voor veel van onze poliklinieken gelden er wel wachttijden. Zie ook: Hulp tijdens het wachten.
3. Bereid het kennismakingsgesprek voor
Staat het eerste gesprek gepland? Dan krijg je van ons een e-mail met de afspraakbevestiging. Hierin vind je ook een link naar een online vragenlijst. De vragen kunnen gaan over de situatie thuis, op het werk, sociale contacten en je lichamelijke gezondheid. Vul de vragen online in voordat je bij ons komt. In de folder vragenlijsten lees je hier meer over.
Je ontvangt een aparte mail met een uitnodiging voor MijnRivierduinen. Hiermee heb je online toegang tot je zorgdossier.
We hebben alvast wat tips voor je op een rijtje gezet om je kennismakingsgesprek goed voor te bereiden.
4. Het kennismakingsgesprek
De eerste afspraak bij ons is met een behandelaar. Hij of zij wil je graag leren kennen, horen wat je situatie is en wat je klachten zijn. Samen bepalen jullie het doel van de behandeling. We nemen ruim de tijd voor dit eerste gesprek. En je mag altijd iemand meenemen. Dat vinden we zelfs een heel goed idee!
5. Samen herstelplan vaststellen
Tijdens het kennismakingsgesprek krijgt je behandelaar een goed beeld van jou, je klachten en wat je wilt bereiken. Samen maken jullie keuzes en die komen allemaal in je persoonlijke herstelplan. Daarin staat bijvoorbeeld ook of er naasten zijn die je wilt betrekken. En praktische informatie zoals wie je kunt bellen als er iets is.
6. Wacht op start behandeling
Nadat het herstelplan is opgesteld, is het wachten op de start van je behandeling. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de behandeling die je krijgt. Vaak kunnen we niet precies voorspellen wanneer er een plek vrij komt. Vraag er naar bij je behandelaar of bel ons.
7. Start behandeling
We nemen meteen contact met je op zodra we weten wanneer je behandeling van start kan.
Het is voor ons vanzelfsprekend om jou als familie of naaste te betrekken tijdens de behandeling. Omdat wij weten en zien dat dit bijdraagt aan het herstel van je naaste. Maar alleen als diegene die zorg krijgt, dat zelf ook wil. Of als het om een minderjarig kind gaat.
Dit betekent dat onze hulpverleners aandacht hebben voor de naaste omgeving van cliënten. En bij ieder kennismakingsgesprek overleggen wij op welke manier hij of zij familieleden wil betrekken.
Recht op basisinformatie
Soms wil de cliënt niet dat wij de familie bij de behandeling betrekken. Je hebt dan nog steeds wel recht op bepaalde basisinformatie. Je leest hier meer informatie.