Op de Polikliniek Kristal Volwassenen behandelen wij elke dag mensen met psychiatrische klachten.Bijvoorbeeld wanneer je last hebt van trauma’s, angsten, boosheid of somberheid. Kristal is er speciaal voor mensen met een licht verstandelijke beperking.
Waar komen jouw klachten vandaan?
Voordat we starten, onderzoeken we altijd eerst waar je klachten vandaan komen. Misschien heb je in het verleden iets meegemaakt? Misschien wordt er thuis of op het werk teveel van je gevraagd? Of is er een andere reden? Samen gaan we op zoek naar zaken in jezelf die het op dit moment moeilijk maken. En naar dát wat je juist sterk maakt!
Hoe helpen wij jou?
Na het onderzoek maken we een behandeling voor jou op maat. We houden er rekening mee dat je moeite hebt met leren. We passen het tempo aan naar wat jij prettig vindt. Je kunt een één-op-één behandeling krijgen of in een groep. Op welke manier we jou helpen, beslissen we altijd samen.
Ook geven we uitleg aan de mensen die belangrijk voor je zijn. Zoals je partner, ouders of je woonbegeleider. Hierdoor leren ze beter met jou om te gaan en kunnen ze je beter helpen waar dat nodig is.
Wat kan ik bereiken?
In de meeste gevallen zorgt de behandeling ervoor dat je psychiatrische klachten minder worden. Blijven er klachten over? Dan leren we je hoe daar het beste mee om gaat.
Voor onze zorg heb je een verwijzing nodig. Meestal gebeurt dit via de huisarts. We begrijpen dat het fijn is om te weten hoe het daarna verder gaat en wat je kunt doen. Hieronder vind je alle stappen op een rij.
Stappen aanmelden bij GGZ Rivierduinen
1. Verwijzer meld aan
Je verwijzer kan je direct aanmelden bij GGZ Rivierduinen. Natuurlijk in overleg met jou. Meestal gebeurt dit digitaal, via Zorgdomein. Bij de aanmelding vragen wij je verwijzer om alvast informatie te geven over onder meer je klachten.
2. Wacht op telefoontje van GGZ Rivierduinen
Nadat je verwijzer de aanmelding heeft verstuurd, bellen we jou om een afspraak te maken voor het kennismakingsgesprek. Kunnen we je telefonisch niet bereiken? Dan sturen we een e-mail. Voor veel van onze poliklinieken gelden er wel wachttijden. Zie ook: Hulp tijdens het wachten.
3. Bereid het kennismakingsgesprek voor
Staat het eerste gesprek gepland? Dan krijg je van ons een e-mail met de afspraakbevestiging. Hierin vind je ook een link naar een online vragenlijst. De vragen kunnen gaan over de situatie thuis, op het werk, sociale contacten en je lichamelijke gezondheid. Vul de vragen online in voordat je bij ons komt. In de folder vragenlijsten lees je hier meer over.
Je ontvangt een aparte mail met een uitnodiging voor MijnRivierduinen. Hiermee heb je online toegang tot je zorgdossier.
We hebben alvast wat tips voor je op een rijtje gezet om je kennismakingsgesprek goed voor te bereiden.
4. Het kennismakingsgesprek
De eerste afspraak bij ons is met een behandelaar. Hij of zij wil je graag leren kennen, horen wat je situatie is en wat je klachten zijn. Samen bepalen jullie het doel van de behandeling. We nemen ruim de tijd voor dit eerste gesprek. En je mag altijd iemand meenemen. Dat vinden we zelfs een heel goed idee!
5. Samen herstelplan vaststellen
Tijdens het kennismakingsgesprek krijgt je behandelaar een goed beeld van jou, je klachten en wat je wilt bereiken. Samen maken jullie keuzes en die komen allemaal in je persoonlijke herstelplan. Daarin staat bijvoorbeeld ook of er naasten zijn die je wilt betrekken. En praktische informatie zoals wie je kunt bellen als er iets is.
6. Wacht op start behandeling
Nadat het herstelplan is opgesteld, is het wachten op de start van je behandeling. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de behandeling die je krijgt. Vaak kunnen we niet precies voorspellen wanneer er een plek vrij komt. Vraag er naar bij je behandelaar of bel ons.
7. Start behandeling
We nemen meteen contact met je op zodra we weten wanneer je behandeling van start kan.
In de meeste gevallen gaat het om de wachttijd voor de poliklinieken. Omdat het grootste gedeelte van onze nieuwe cliënten gebruik maakt van deze zorgvorm. Je vindt het overzicht van de wachttijden onder het menu ‘snel naar’ op deze site.
Houd rekening met een wachttijd tot aan het kennismakinggesprek en een wachttijd tot aan de start van je behandeling. We werken het overzicht iedere maand bij.
Voor onze andere zorgvormen geldt er meestal geen of een minder lange wachttijd. Vaak gaat het om mensen die al onder behandeling zijn bij GGZ Rivierduinen. Wel kijken we altijd eerst of een bepaalde zorgvorm echt passend is in jouw situatie. Bijvoorbeeld als het gaat om een tijdelijke opname of een tijdelijke woonvorm. Voor acute hulp geldt er natuurlijk helemaal geen wachttijd.
GGZ Rivierduinen heeft hulppagina’s opgesteld voor mensen die wachten op onze zorg. Maar ook voor jou als familie of naaste.
Met deze hulppagina’s nemen we de psychiatrische klachten niet weg, maar ze kunnen je naaste wel helpen om zich iets beter te voelen. En om voorbereid te zijn als het wat slechter gaat. Ook kan het jou helpen om hierover het gesprek aan te gaan. Want wat heb jij de komende tijd nodig voor jezelf en om er voor jouw naaste te kunnen zijn?
Is er sprake van een crisis? Bel 112, de politie of huisarts. Zie ook onze spoedpagina.