Wat je van binnen voelt, is soms moeilijk te begrijpen. Bijvoorbeeld als je vaak bang, boos, verdrietig, druk of onzeker bent. Dat kan heel verwarrend zijn. Thuis en op school.
We weten veel over gedachtes, gevoelens en gedrag. Dagelijks helpen wij kinderen en jongeren vanaf 4 jaar om te vertellen én te begrijpen wat er van binnen gebeurt. Het liefst betrekken we ook de mensen die om je geven. Samen bepalen we wat je wilt veranderen en welke hulp daar bij past.
Wat gaan we samen doen?
Zodra je start bij GGZ Rivierduinen leer je al snel iemand kennen die je gaat helpen. Jouw behandelaar. Je komt dan een tijdje naar een van onze locaties. Bijvoorbeeld elke week een uur. Voor onderzoek, om te praten of voor eerste hulp bij paniek. Daarna ga je weer naar huis. Stap voor stap ga je steeds meer oefenen met wat je hebt geleerd.
Jouw wereld leren kennen
Hoe beter we jouw wereld en situatie leren kennen, hoe beter we kunnen helpen. Daarom komen we ook graag naar je huis en bijvoorbeeld je school. We betrekken graag de mensen die om je geven en je kunnen helpen. Zodat je straks weer zonder ons verder kunt.
Voor onze zorg heb je een verwijzing nodig. Meestal gebeurt dit via de huisarts. We begrijpen dat het fijn is om te weten hoe het daarna verder gaat en wat je kunt doen. Hieronder vind je alle stappen op een rij.
Stappen aanmelden bij GGZ Rivierduinen
1. Verwijzer meld aan
Je verwijzer kan je direct aanmelden bij GGZ Rivierduinen. Natuurlijk in overleg met jou. Meestal gebeurt dit digitaal, via Zorgdomein. Bij de aanmelding vragen wij je verwijzer om alvast informatie te geven over onder meer je klachten.
2. Wacht op telefoontje van GGZ Rivierduinen
Nadat je verwijzer de aanmelding heeft verstuurd, bellen we jou om een afspraak te maken voor het kennismakingsgesprek. Kunnen we je telefonisch niet bereiken? Dan sturen we een e-mail. Voor veel van onze poliklinieken gelden er wel wachttijden. Zie ook: Hulp tijdens het wachten.
3. Bereid het kennismakingsgesprek voor
Staat het eerste gesprek gepland? Dan krijg je van ons een e-mail met de afspraakbevestiging. Hierin vind je ook een uitnodiging voor MijnRivierduinen en een link naar een online vragenlijst. Vul deze in voordat je bij ons komt. Denk ook alvast na over wat je ons wilt vertellen en vragen. We hebben alvast wat tips voor je op een rijtje gezet.
4. Het kennismakingsgesprek
De eerste afspraak bij ons is met een behandelaar. Hij of zij wil je graag leren kennen, horen wat je situatie is en wat je klachten zijn. Samen bepalen jullie het doel van de behandeling. We nemen ruim de tijd voor dit eerste gesprek. En je mag altijd iemand meenemen. Dat vinden we zelfs een heel goed idee!
5. Samen herstelplan vaststellen
Tijdens het kennismakingsgesprek krijgt je behandelaar een goed beeld van jou, je klachten en wat je wilt bereiken. Samen maken jullie keuzes en die komen allemaal in je persoonlijke herstelplan. Daarin staat bijvoorbeeld ook of er naasten zijn die je wilt betrekken. En praktische informatie zoals wie je kunt bellen als er iets is.
6. Wacht op start behandeling
Nadat het herstelplan is opgesteld, is het wachten op de start van je behandeling. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de behandeling die je krijgt. Vaak kunnen we niet precies voorspellen wanneer er een plek vrij komt. Vraag er naar bij je behandelaar of bel ons.
7. Start behandeling
We nemen meteen contact met je op zodra we weten wanneer je behandeling van start kan.
Het is voor ons vanzelfsprekend om jou als familie of naaste te betrekken tijdens de behandeling. Omdat wij weten en zien dat dit bijdraagt aan het herstel van je naaste. Maar alleen als diegene die zorg krijgt, dat zelf ook wil. Of als het om een minderjarig kind gaat.
Dit betekent dat onze hulpverleners aandacht hebben voor de naaste omgeving van cliënten. En bij ieder kennismakingsgesprek overleggen wij op welke manier hij of zij familieleden wil betrekken.
Recht op basisinformatie
Soms wil de cliënt niet dat wij de familie bij de behandeling betrekken. Je hebt dan nog steeds wel recht op bepaalde basisinformatie.
GGZ Rivierduinen heeft hulppagina’s opgesteld voor mensen die wachten op onze zorg. Maar ook voor jou als familie of naaste.
Met deze hulppagina’s nemen we de psychiatrische klachten niet weg, maar ze kunnen je naaste wel helpen om zich iets beter te voelen. En om voorbereid te zijn als het wat slechter gaat. Ook kan het jou om helpen om hierover het gesprek aan te gaan. Want wat heb jij de komende tijd nodig voor jezelf en om er voor jouw naaste te kunnen zijn?
Is er sprake van een crisis? Bel 112, de politie of huisarts. Zie ook onze spoedpagina.