- Home
- Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je het antwoord op veelgestelde vragen over onze zorg en onze organisatie.
-
1. Algemene vragen
-
Hoe kun je zelf je dossier bekijken, wie mag je dossier lezen hoe beschermen we je gegevens? We kunnen ons voorstellen dat je deze vragen hebt. In onderstaande folder ‘Je zorgdossier’ lees je meer informatie. Heb je vragen over je zorgdossier? Stel ze gerust aan je behandelaar. In je cliëntportaal MijnRivierduinen kun je zelf online je zorgdossier bekijken.
-
Folder Je zorgdossier [pdf, 130,55 KB]
-
-
De aanmeldwachttijd is de tijd tussen je aanmelding en het kennismakingsgesprek met je behandelaar. Degene die je heeft doorverwezen, bijvoorbeeld je huisarts, is in deze periode nog steeds jouw aanspreekpunt.
De behandelwachttijd is de tijd vanaf je kennismakingsgesprek tot aan de start van je behandeling. In deze periode is de behandelaar van je kennismakingsgesprek jouw aanspreekpunt voor vragen.De Treeknormwachttijd is de wachttijd die de overheid als norm heeft gesteld voor acceptabele wachttijden. Je zorgverzekeraar kan je helpen om een behandelplek voor je te vinden die zo dicht mogelijk bij deze treeknorm ligt.
Contact over je wachttijd
Als je ziet dat de wachttijd voor de behandeling op jouw locatie te lang is, kun je ook contact met ons opnemen via ons algemene nummer. We kijken dan of er een andere locatie is waar je wel eerder terecht kunt binnen GGZ Rivierduinen.
-
Ben je benieuwd hoe het er voor staat met je verwijzing? Op onze website vind je de gemiddelde wachttijden.
Maar je mag ons ook altijd bellen. Vaak kunnen we je dan een indicatie geven van hoe lang het op dit moment nog duurt voordat we je bellen om een kennismakingsgesprek te plannen.
Contactinformatie GGZ Rivierduinen -
Het is voor ons vanzelfsprekend om jou als familie of naaste te betrekken tijdens de behandeling. Omdat wij weten en zien dat dit bijdraagt aan het herstel van je naaste. Maar alleen als diegene die zorg krijgt, dat zelf ook wil. Of als het om een minderjarig kind gaat.
Dit betekent dat onze hulpverleners aandacht hebben voor de naaste omgeving van cliënten. En bij ieder kennismakingsgesprek overleggen wij op welke manier hij of zij familieleden wil betrekken.
Recht op basisinformatie
Soms wil de cliënt niet dat wij de familie bij de behandeling betrekken. Je hebt dan nog steeds wel recht op bepaalde basisinformatie. Je leest hier meer informatie.
-
Ontvangt je familielid zorg van GGZ Rivierduinen? Dan informeren we je in het begin over een aantal belangrijke zaken. Zodat je bijvoorbeeld weet waar je terecht kunt met welke vragen, wat je rechten zijn en waar je als familie of naaste zelf steun kunt vinden. Want wij weten hoe pittig de situatie ook voor jou kan zijn.
Basisinformatie voor familie of naasten
- De algemene gang van zaken in GGZ Rivierduinen (zorgaanbod en rechtspositie).
- Algemene voorlichtingsbijeenkomsten voor familieleden en het cursusaanbod.
- Informatie over de Familieraad en de Familievertrouwenspersoon.
- Familieverenigingen en lotgenotencontact.
- De klachtenregeling voor familie en naastbetrokkenen.
- Je leest meer informatie voor familie en naasten in deze folder.
-
Folder voor familie en naasten [pdf, 178,79 KB]
Veel van deze informatie vind je ook terug op deze website.
Informatie tijdens de behandeling
Daarnaast is het voor ons vanzelfsprekend om familie te betrekken gedurende de behandeling. Maar alleen als diegene die zorg krijgt, dat zelf ook wil. Of als het om een minderjarig kind gaat.
Zie ook: Hoe word ik betrokken bij de behandeling van mijn familie of naaste?
-
Onze Verwijzerslijn is exclusief bereikbaar voor verwijzers. Bijvoorbeeld voor vragen over ons zorgaanbod, om te sparren over welke zorg het beste bij je cliënt past of voor overleg over je cliënt die al bij ons onder behandeling is. We denken graag met je mee.
Verwijzerslijn GGZ Rivierduinen T 071 890 88 88. Bereikbaar tijdens kantooruren.
Zie ook: Ik ben verwijzer -
Ben je arts, specialist of een andere verwijzer en wil je een cliënt aanmelden bij GGZ Rivierduinen? Dat kan eenvoudig en veilig via Zorgdomein.
Een klein aantal verwijzers heeft geen toegang tot Zorgdomein. Dan kun je een van onze aanmeldformulieren gebruiken.
Meer informatie over aanmelden en aanmeldformulieren voor verwijzers -
Dat kan door te bellen met ons algemene telefoonnummer. Wij helpen je graag verder.
Contactinformatie GGZ Rivierduinen -
Je betaalt in 2023 voor alle zorg jaarlijks minimaal 385 euro eigen risico. Of een hoger bedrag dat kan oplopen tot maximaal 885 euro als je gekozen hebt voor een vrijwillig eigen risico. Dit geldt voor alle zorgkosten, behalve voor de huisarts.
Je betaalt dus de eerste 385 euro van alle gemaakte zorgkosten zelf. Daarna betaalt je zorgverzekeraar de kosten.Contact met zorgverzekeraar
Heb je vragen over het eigen risico? Wil je weten hoeveel eigen risico er nog openstaat? Of maak je je zorgen over de betaling van het eigen risico? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Het is vaak ook mogelijk het eigen risico gespreid te betalen.
Lees meer over kosten -
Op onze locatiepagina vind je per zorgvorm de zorglocaties van GGZ Rivierduinen. In de meeste gevallen geldt dat – naast de gekozen zorgvorm – je woonplaats bepalend is voor de locatie waar je zorg kunt krijgen. Met uitzondering van onze landelijke TopGGz-afdeling Eetstoornissen Ursula.
Naar de locatiepagina van GGZ Rivierduinen -
GGZ Rivierduinen heeft hulppagina’s opgesteld voor mensen die wachten op onze zorg. Maar ook voor jou als familie of naaste.
Met deze hulppagina’s nemen we de psychiatrische klachten niet weg, maar ze kunnen je naaste wel helpen om zich iets beter te voelen. En om voorbereid te zijn als het wat slechter gaat. Ook kan het jou helpen om hierover het gesprek aan te gaan. Want wat heb jij de komende tijd nodig voor jezelf en om er voor jouw naaste te kunnen zijn?
Is er sprake van een crisis? Bel 112, de politie of huisarts. Zie ook onze spoedpagina. -
Tijdens het wachten op je behandeling kunnen er onderwerpen zijn waar je het misschien lastig mee hebt. Zoals slapeloosheid, negatieve gedachten of spanningen in je gezin. Thema’s waar je zelf misschien al iets mee kunt. Ook voordat je professionele hulp krijgt. Gebruik onze onderstaande hulppagina’s om na te denken over wat jou tijdens het wachten zou kunnen helpen. Bijvoorbeeld samen met iemand die dichtbij je staat.
-
Neem onderstaande zaken mee naar het kennismakingsgesprek. Deze informatie vind je ook in de afspraakbevestiging die je per mail ontvangt.
- Een geldig legitimatiebewijs
- Het pasje van je zorgverzekering
- Een overzicht van de medicijnen die je gebruikt. Je kunt dit eventueel ook opvragen bij je apotheek
- Een pen en opschrijfboekje. Het is vaak goed om aantekeningen te maken tijdens het gesprek. Zo kun je later nog eens alles rustig teruglezen.
Wist je dat je ook iemand mee mag nemen naar het kennismakinggesprek? Dat vinden we zelfs een heel goed idee.
Meer informatie over het kennismakingsgesprek
Hoe bereid ik mij voor op het kennismakingsgesprek?
Tips
Welke stappen doorloop ik tot aan de start van mijn behandeling? -
Hoe beter jij je verhaal kunt vertellen, hoe beter wij je kunnen helpen. Maar wij weten en begrijpen als geen ander hoe lastig dat kan zijn bij psychiatrische klachten. We helpen je daar tijdens het kennismakingsgesprek natuurlijk bij.
Ook helpt het om vooraf zelf alvast na te denken over wat je belangrijk vindt om aan ons te vertellen. En wat je graag van de behandelaar wilt weten. We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet. Misschien kun je het gesprek ook samen met een familielid of naaste voorbereiden.Meer informatie
Wat neem ik mee naar het kennismakingsgesprek?
Tips lezen voor mijn kennismakingsgesprek.
Welke stappen doorloop ik tot aan de start van mijn behandeling? -
In de meeste gevallen gaat het om de wachttijd voor de poliklinieken. Omdat het grootste gedeelte van onze nieuwe cliënten gebruik maakt van deze zorgvorm. Je vindt het overzicht van de wachttijden onder het menu ‘snel naar’ op deze site.
Houd rekening met een wachttijd tot aan het kennismakinggesprek en een wachttijd tot aan de start van je behandeling. We werken het overzicht iedere maand bij.
Voor onze andere zorgvormen geldt er meestal geen of een minder lange wachttijd. Vaak gaat het om mensen die al onder behandeling zijn bij GGZ Rivierduinen. Wel kijken we altijd eerst of een bepaalde zorgvorm echt passend is in jouw situatie. Bijvoorbeeld als het gaat om een tijdelijke opname of een tijdelijke woonvorm. Voor acute hulp geldt er natuurlijk helemaal geen wachttijd.Meer informatie
Wat zijn de wachttijden bij de wijkteams?
Welke stappen doorloop ik tot aan de start van mijn behandeling? -
Voor onze zorg heb je een verwijzing nodig. Meestal gebeurt dit via de huisarts. We begrijpen dat het fijn is om te weten hoe het daarna verder gaat en wat je kunt doen. Hieronder vind je alle stappen op een rij.
Stappen aanmelden bij GGZ Rivierduinen
1. Verwijzer meld aan
Je verwijzer kan je direct aanmelden bij GGZ Rivierduinen. Natuurlijk in overleg met jou. Meestal gebeurt dit digitaal, via Zorgdomein. Bij de aanmelding vragen wij je verwijzer om alvast informatie te geven over onder meer je klachten.
2. Wacht op telefoontje van GGZ Rivierduinen
Nadat je verwijzer de aanmelding heeft verstuurd, bellen we jou om een afspraak te maken voor het kennismakingsgesprek. Kunnen we je telefonisch niet bereiken? Dan sturen we een e-mail. Voor veel van onze poliklinieken gelden er wel wachttijden. Zie ook: Hulp tijdens het wachten.
3. Bereid het kennismakingsgesprek voor
Staat het eerste gesprek gepland? Dan krijg je van ons een e-mail met de afspraakbevestiging. Hierin vind je ook een link naar een online vragenlijst. De vragen kunnen gaan over de situatie thuis, op het werk, sociale contacten en je lichamelijke gezondheid. Vul de vragen online in voordat je bij ons komt. In de folder vragenlijsten lees je hier meer over.
Je ontvangt een aparte mail met een uitnodiging voor MijnRivierduinen. Hiermee heb je online toegang tot je zorgdossier.
We hebben alvast wat tips voor je op een rijtje gezet om je kennismakingsgesprek goed voor te bereiden.
4. Het kennismakingsgesprek
De eerste afspraak bij ons is met een behandelaar. Hij of zij wil je graag leren kennen, horen wat je situatie is en wat je klachten zijn. Samen bepalen jullie het doel van de behandeling. We nemen ruim de tijd voor dit eerste gesprek. En je mag altijd iemand meenemen. Dat vinden we zelfs een heel goed idee!
5. Samen herstelplan vaststellen
Tijdens het kennismakingsgesprek krijgt je behandelaar een goed beeld van jou, je klachten en wat je wilt bereiken. Samen maken jullie keuzes en die komen allemaal in je persoonlijke herstelplan. Daarin staat bijvoorbeeld ook of er naasten zijn die je wilt betrekken. En praktische informatie zoals wie je kunt bellen als er iets is.
6. Wacht op start behandeling
Nadat het herstelplan is opgesteld, is het wachten op de start van je behandeling. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van de behandeling die je krijgt. Vaak kunnen we niet precies voorspellen wanneer er een plek vrij komt. Vraag er naar bij je behandelaar of bel ons.
7. Start behandeling
We nemen meteen contact met je op zodra we weten wanneer je behandeling van start kan.
-
-
2. Vragen over onze Poliklinieken
-
Weet dat onze behandelaren het liefst vandaag nog contact met je opnemen. Helaas kan het soms weken tot maanden duren voordat je iets hoort. Dit komt omdat steeds meer mensen in Nederland psychiatrische hulp nodig hebben.
We hebben de gemiddelde wachttijden voor de verschillende locaties van GGZ Rivierduinen voor je op een rij gezet. Er is een wachttijd tot aan het kennismakingsgesprek. Daarna is er een wachttijd totdat je behandeling start.Meer informatie
Wat kan ik doen tijdens het wachten?
Hoe kan ik mijn naaste helpen tijdens het wachten op een behandeling? -
Op onze poliklinieken werken we met moderne en de best bewezen therapieën.
We behandelen zoveel mogelijk in groepen. Omdat we weten en zien dat we hier veel mee kunnen bereiken. Daarnaast geven we ook individuele therapie. Voorbeelden van behandelingen die we vaak geven zijn: cognitieve gedragstherapie, gezinstherapie, EMDR, schematherapie en ‘Mentaliseren Bevorderende Therapie’.
Op deze website vind je geen overzicht van alle behandelingen die wij bieden. Want GGZ Rivierduinen ziet diagnoses en behandelingen als een hulpmiddel, niet als doel. Ieder mens en situatie is tenslotte uniek. Jouw verhaal, dáár gaat het ons om. Zie ook: over rivierduinen.nl
Meer weten over behandelingen in de psychiatrie? Ga naar het overzicht met diagnoses en behandelingen op de website van Mind. Met een groot deel hiervan hebben wij ervaring. -
Onze insteek is: kort als het kan, langer als het moet. Hoe lang een behandeling duurt, hangt helemaal af van jouw situatie en de therapie die je krijgt. Het kan 2 maanden zijn, maar ook een jaar of langer.
Poliklinische zorg is wel eindig. Als we zien dat je er te weinig mee bereikt, kijken we of een andere zorgvorm beter bij je past.
Is er al een behandelplan voor jou opgesteld? Dan kan je behandelaar je vaak wel meer vertellen over de duur. Soms is dat heel duidelijk. Bijvoorbeeld bij groepsbehandelingen. En soms is het een inschatting.
-
-
3. Vragen over de Wijkteams
-
Een andere naam voor Wijkteams psychiatrie is FACT teams. FACT is een afkorting voor ‘Flexible Assertive Community Treatment’. Het is een werkwijze waarbij een team van hulpverleners een cliënt thuis behandelt in zijn eigen omgeving. Samen met naasten. Het doel is dat een cliënt weer grip krijgt op zijn dagelijks leven en volwaardig mee kan doen in de samenleving.
-
De wijkteams zijn er speciaal voor mensen met psychiatrische problemen die zelfstandig wonen. Wel gelden er een aantal criteria, waaronder:
- Er is sprake van ernstige psychiatrische problematiek.
- Iemand heeft al langere tijd hulp gehad van de GGZ maar profiteert niet meer van de behandelingen. Bijvoorbeeld via de poliklinieken.
- Iemand ervaart ernstige beperkingen in het sociaal en maatschappelijk functioneren.
- De beperkingen komen primair door de psychiatrische problemen zelf en bijvoorbeeld niet door een ernstige verslaving.
- De persoon woont in een van de plaatsen waar de wijkteams actief zijn.
Twijfel je of de wijkteams jouw cliënt kunnen helpen? Neem dan even contact met ons op via de Verwijzerslijn. Wij denken graag met je mee.
Lees meer over het aanmelden van cliënten bij GGZ Rivierduinen. -
Soms is er geen wachttijd bij de wijkteams, maar dat hangt onder meer af van de wijk waarin je woont. Neem contact met ons op voor een indicatie van de wachttijden op dit moment.
Ook gelden er criteria om gebruik te kunnen maken van de zorg van onze wijkteams. Zie: Wanneer mag ik mijn cliënt doorverwijzen naar de wijkteams?
-
-
4. Vragen over Eetstoornissen Ursula
-
1. Aanmelding
Je hebt voor je aanmelding altijd een verwijzing nodig van een huisarts of huidige behandelaar. Daarnaast is het belangrijk dat we veel informatie over jou en jouw eventuele eerdere behandelingen krijgen. Ook vul je een vragenlijst en toestemmingsverklaring in. Deze vind je onderaan de pagina ‘Contact en aanmelden’.
2. Kennismakingsgesprek
Het doel van het kennismakingsgesprek is meer inzicht te krijgen in de aard en de ernst van jouw problemen en van je hulpvraag. Je mag altijd iemand meenemen naar het intakegesprek.
Een familielid, vriend of naaste kan niet alleen een goede steun voor je zijn, maar ook een bijdrage leveren aan je herstelproces. Als je dat wil, betrekken we deze persoon bij het hele behandeltraject. Bij jeugd betrekken we de ouders/verzorgers altijd bij het traject.
Naast dit kennismakingsgesprek zal, zo nodig, jouw algemene lichamelijke conditie onderzocht worden en wordt bekeken of er sprake is van lichamelijke klachten ten gevolge van de eetstoornis.
Neem een geldig legitimatiebewijs mee.
3. Indicatiestelling
Een team van deskundigen bekijkt welke behandeling wij jou adviseren. Daarna gaan we met jou (eventueel samen met je partner, gezin of ouders) in gesprek over dit advies in combinatie met jouw hulpvraag, om tot een indicatie te komen van de behandeling die het best bij jou past.
Jouw huisarts en/of behandelaar brengen wij op de hoogte van het resultaat van deze gesprekken.
Als een behandeling bij ons niet zinvol lijkt, verwijzen wij je naar een andere instelling of terug naar je huidige behandelaar.
4. Persoonlijk herstelplan
Samen met je regiebehandelaar (en voor jongeren tot 18 jaar, je ouders) stel je behandeldoelen vast, die in jouw persoonlijk herstelplan worden vastgelegd. Op basis van dit plan neem je deel aan de behandeling die het best past bij jouw doelen.
De meeste behandelingen vinden groepsgewijs plaats, vaak met mensen met ook een eetstoornis. Herkenning en erkenning van deelgenoten en het samen met deelgenoten, therapeuten en ervaringsdeskundigen zoeken naar oplossingen, is een belangrijk onderdeel van het herstelproces voor veel cliënten. Afhankelijk van de omstandigheden, is soms individuele behandeling gewenst.
5. Behandeling
Welke behandeling je gaat volgen, is afhankelijk van je klachten. Onze visie op verandering is dat deze met name thuis plaatsvindt en niet in een behandelcentrum. Wij zijn er om dit herstelproces waar nodig te ondersteunen. In de eerste plaats gebeurt dat bij voorkeur thuis en poliklinisch. Tijdens je behandeling bekijken we of de zorg nog bij je past. Als bijvoorbeeld blijkt dat je intensievere behandeling nodig hebt, dan passen we dit aan.
6. Einde behandeling
Aan het einde van je behandeling vul je nog een keer de ROM* in en heb je een eindevaluatiegesprek met je behandelaar.
*ROM staat voor Routine Outcome Monitoring. Je wordt gevraagd voor aanvang, tijdens en bij afloop van de behandeling vragenlijsten in te vullen. Deze gegevens gebruiken wij in de evaluatie van jouw behandeling. Daarnaast vinden we het belangrijk onze zorg te evalueren en waar nodig te verbeteren. Daarom worden de gegevens ook anoniem verwerkt door onze afdeling Onderzoek.
-
De afdeling Eetstoornissen Ursula van GGZ Rivierduinen voldoet aan de eisen die stichting TOPGGz stelt om dit keurmerk te mogen dragen. Dit betekent dat we hoog specialistische cliëntenzorg bieden in combinatie met wetenschappelijk onderzoek, innovatieve behandelingen en kennisverspreiding.
Doelgroep TOPGGz
De meeste cliënten met psychische problemen kunnen goed worden behandeld door de huisarts, de praktijkondersteuner van de huisarts (POH) of de basis of specialistische geestelijke gezondheidszorg (ggz).
Maar voor sommige mensen die in behandeling zijn in de geestelijke gezondheidszorg, is standaard behandeling niet voldoende. Bijvoorbeeld omdat de psychische problemen zeer ernstig, complex of zeldzaam zijn. Deze groep patiënten heeft hoogspecialistische zorg nodig. Naar schatting gaat het om 5% van alle mensen die in behandeling zijn in de Nederlandse ggz. Voor hen is TOPGGz bestemd.
Wat betekent dit voor jou?
- Bij ons kun je terecht voor een second opinion, voor een advies over diagnose of behandeling of voor een innovatief behandelaanbod.
- We kunnen je vragen om mee te doen aan onderzoek.
- Alle TOPGGz-afdelingen hebben een bovenregionale functie. Dit betekent dat iedereen uit Nederland welkom is.
Lees meer over het keurmerk op de website van stichting TopGGZ.
-
-
5. Vragen over Acuut
-
Opnames vinden bijna altijd vrijwillig en in overleg plaats. Maar soms is het noodzakelijk om iemand tegen zijn of haar wil op te nemen. Dit gebeurt na een zorgvuldige afweging. Het gaat dan om een heel direct gevaar dat iemand zichzelf, anderen of de maatschappij iets aandoet.
Lees meer over verplichte zorg en gedwongen opnames. -
Tijdens de crisisbehandeling bespreken we ook samen wat er nodig is aan behandeling als de crisis eenmaal is afgewend. Soms is een vervolgbehandeling op de polikliniek of in het wijkteam nodig. Maar je kunt ook zelf oriënteren op hulp. Soms is behandeling door ons niet meer nodig en verwijzen we je naar de huisarts.
-
Hier blijf je zo kort mogelijk. Dat kan verschillen van een aantal dagen tot bijvoorbeeld drie weken. Afhankelijk van welke zorg je nodig hebt, kijken we of je kan doorstromen naar de Medium Care, een dagbehandeling krijgt of dat je hulp thuis krijgt.
-
Onze afdeling High Intensive Care (HIC) en Medium Care (MC) bestaat uit klinieken waar wij je behandelen als je in een crisis zit.
Op de HIC is de ondersteuning bij herstel iets intensiever dan op de MC. Een voorbeeld hiervan is dat je een-op-een begeleiding kunt krijgen als dat tijdelijk nodig is. -
Intensive Home Treatment (IHT) is een crisisbehandeling voor volwassenen die bij je thuis of via afspraken op locatie plaatsvindt. De behandeling richt zich op stabilisatie van je situatie. Een IHT-team wordt maximaal 6 weken ingezet.
Afhankelijk van je omstandigheden maakt het team samen met jou afspraken over hoe vaak een medewerker bij je langs komt. In het begin zijn meerdere bezoeken per week of zelfs per dag mogelijk. Soms wordt ook dagbehandeling ingezet als dat nodig is. -
Na aankomst word je ontvangen door een psychiatrisch verpleegkundige. Daar krijg je een veilige kamer aangeboden, in afwachting van de psychiater, arts of (sociaal) psychiatrisch verpleegkundige. Als de situatie het toe laat, mag je daar samen met eventueel meegekomen familieleden en naasten wachten.
In het gesprek onderzoeken we samen wat er aan de hand is en bespreken we welke vervolgstappen er mogelijk en nodig zijn. -
Familieleden en naasten zijn welkom om mee te komen wanneer de crisisdienst met iemand in gesprek gaat op de Psychiatrische Eerste Hulp.
Als naaste ben je belangrijk om de zorg zo goed mogelijk in te richten. Juist omdat jij degene die zorg nodig heeft het beste kent en weet wat er speelt. Daarom bepalen we graag in overleg met jou welke zorg iemand na de beoordeling op de Psychiatrische Eerste Hulp nodig heeft.
Lees meer over de Psychiatrische Eerste Hulp. -
Alleen verwijzers zoals een huisarts, de politie of een ambulance kunnen iemand direct aanmelden bij GGZ Rivierduinen. Let op: is er een levensbedreigende situatie? Bel dan altijd 112.
Zie ook onze contactpagina bij spoed.
-
-
6. Vragen over MijnRivierduinen
-
Je ontvangt de SMS-code op het 06-nummer dat bij GGZ Rivierduinen bekend is. Heb je nog geen sms-code van ons ontvangen? Bel dan de Zorgadministratie, bereikbaar via het Klant Contact Centrum: T 071 890 88 88 (werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur).
-
Ben je je wachtwoord vergeten? Geen probleem. Kies op de inlogpagina voor de optie ‘Wachtwoord vergeten’. Vul dan je gebruikersnaam in (dit is je e-mailadres). Je ontvangt dan een mail met een link om je wachtwoord te wijzigen.
-
MijnRivierduinen is een veilige online omgeving waarin je privacy goed beschermd is. Alleen jij hebt toegang tot je gegevens.
Je behandelaar kan niet in jouw MijnRivierduinen. Hij of zij kan wel dezelfde informatie (over je behandeling en afspraken) zien in het digitale zorgdossier van GGZ Rivierduinen.
-
De eerste keer inloggen? Je ontvangt van ons een mail met een link en een tijdelijk wachtwoord. Je kunt nu het tijdelijk wachtwoord wijzigen in je persoonlijke wachtwoord.
Heb je geen mail met link ontvangen? Controleer dan of je de juiste gegevens aan ons hebt doorgegeven. Hiervoor kun je terecht bij de balie of bel het Klant Contact Centrum: T 071 890 88 88 (werkdagen van 8.30 – 17.00 uur).
De volgende keer kun je inloggen met je e-mailadres en je persoonlijke wachtwoord. Je krijgt iedere keer een nieuwe SMS-inlogcode toegestuurd.
Inloggen op MijnRivierduinen
Je ontvangt van ons een mail met een link naar MijnRivierduinen.
Volg de stappen:
- Vul je gebruikersnaam in: dit is het e-mailadres waarop je onze mail hebt ontvangen.
- Vul je wachtwoord in.
- Klik op SMS-inlogcode aanvragen. Deze optie verschijnt nadat je je gebruikersnaam hebt ingevuld.
- Vul de inlogcode in die je hebt ontvangen in een sms op je mobiel.
Je ontvangt een sms op het telefoonnummer dat bij Rivierduinen bekend is.
Vragen en hulp bij inloggen
In de handleiding lees je stap voor stap hoe je in kunt inloggen. Heb je vragen of heb je hulp bij het inloggen? Bel ons op 071 890 88 88 (maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur).
-
Handleiding MijnRivierduinen [pdf, 510,37 KB]
-
In MijnRivierduinen staan persoonlijke gegevens van jou. Deze kunnen privacygevoelig zijn. Wij vinden je privacy heel belangrijk, daarom hebben wij alle gegevens goed beveiligd. Zo kunnen anderen je gegevens niet inzien.
De beveiliging bestaat uit twee stappen. Eerst log je in met je e-mailadres. Daarna ontvang je via SMS een code op je telefoon. Nadat je de code hebt ingevuld, krijg je toegang tot MijnRivierduinen. Ook is het belangrijk dat je zelf veilig omgaat met je gegevens. Een aantal tips:
- Deel nooit je inloggegevens met anderen.
- Gebruik geen computer, tablet of telefoon op een openbaar WiFi netwerk.
- Twijfel je over de echtheid van een e-mail of website? Neem dan contact op met onze zorgadministratie.
- Haal je informatie uit de beveiligde omgeving van MijnRivierduinen (printen, kopiëren, opslaan, downloaden)? Dan ben je vanaf dat moment zelf verantwoordelijk voor de informatie. Bewaar de informatie op een veilige plek en ga er zorgvuldig mee om.
Meer informatie over privacy en digitale veiligheid lees je in de Handleiding privacy digitale veiligheid van de Helpdesk Digitale Zorg en in onze Privacyverklaring.
-
Alle cliënten vanaf 16 jaar krijgen een mail met inloggegevens voor MijnRivierduinen. Om in te kunnen loggen, heb je een mailadres en een 06-nummer nodig.
Heb je nog geen inloggegevens van ons ontvangen? Vraag deze dan aan bij de balie of bel het Klant Contact Centrum, T 071 890 88 88 (werkdagen van 8.30 – 17.00 uur). Je ontvangt dan een e-mail met een activatiecode op het e-mailadres dat bij ons bekend is. Volg de instructies op je scherm. Hierna kun je veilig inloggen en aan de slag met MijnRivierduinen.
Klik hier voor uitgebreidere informatie over inloggen.
-
-
7. Vragen over de Cliëntenraad
-
Fijn dat je jouw idee voor betere zorg wilt delen.
Voor cliënten
Je kunt contact opnemen met de Centrale Cliëntenraad of met één van de lokale cliëntenraden die een regio of afdeling binnen GGZ Rivierduinen vertegenwoordigen. Wij hebben alle cliëntenraden en hun contactinformatie voor je op een rij gezet. We horen graag van je!
Naar de contactpagina van de cliëntenraden van GGZ Rivierduinen.Voor familie en naasten
Je betrokkenheid bij het herstelproces kan maken dat je kansen ziet om ook voor anderen de rol van naaste te versterken en de wensen en behoeftes van naasten beter te bedienen.
Meer informatie en contact over de Familieraad van GGZ Rivierduinen.
-
De Cliëntenraad mag gevraagd en ongevraagd advies geven over alle onderwerpen die we belangrijk vinden. Het bestuur en de directeuren moeten deze adviezen serieus nemen. Ze moeten er zorgvuldig over nadenken en schriftelijk op antwoorden.
In de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (wmcz) staat een lange lijst onderwerpen waarover het bestuur verplicht advies of instemming moet vragen. Het gaat voornamelijk over onderwerpen die direct invloed hebben op de leefwereld van de cliënt. -
De Cliëntenraad is er voor de collectieve belangenbehartiging van de cliënten van Rivierduinen. Het bemiddelen bij individuele klachten behoort niet tot onze taak. Daarvoor verwijzen we je door naar de Klachtenfunctionaris of de Patiëntenvertrouwenspersoon van GGZ Rivierduinen.
Maar collectieve klachten beginnen met de eerste klacht. Daarom horen wij wel graag waar je tegenaan loopt of juist erg blij mee bent. Ook de leden van de Cliëntenraad hebben geheimhoudingsplicht. -
Alle leden van de Cliëntenraden zijn cliënt (geweest) bij Rivierduinen. Zij kennen dus uit eigen ervaring de manier waarop Rivierduinen zorg verleent en begrijpen direct waar cliënten tegenaan kunnen lopen. Daarom zijn de adviezen van de Cliëntenraad zo belangrijk voor het verbeteren van de kwaliteit van de zorg.
-
De cliëntenraden behartigen de gemeenschappelijke belangen en rechten van de cliënten van Rivierduinen. Dit doen we door gevraagd en ongevraagd te adviseren over zaken die de Cliëntenraad zelf belangrijk vindt.
Ongeveer 6 keer per jaar vindt er formeel overleg plaats tussen de Cliëntenraad en het bestuur en de directies.
Meer weten over wat wij doen? Op deze pagina vind je een indruk van onze overige activiteiten.
-
-
8. Privacy
-
Hoe kun je zelf je dossier bekijken, wie mag je dossier lezen hoe beschermen we je gegevens? We kunnen ons voorstellen dat je deze vragen hebt. In onderstaande folder ‘Je zorgdossier’ lees je meer informatie. Heb je vragen over je zorgdossier? Stel ze gerust aan je behandelaar. In je cliëntportaal MijnRivierduinen kun je zelf online je zorgdossier bekijken.
-
Folder Je zorgdossier [pdf, 130,55 KB]
-
-
Onze locaties en eigendommen worden op geselecteerde locaties van GGZ Rivierduinen, beveiligd met cameratoezicht. Hiermee garanderen we de veiligheid van onze cliënten, medewerkers, bezoekers, panden, terreinen en bedrijfsmiddelen.
De persoonsgegevens die we hierbij verwerken vallen onder de wettelijke grondslag van een door ons gerechtvaardigd belang.
Wij kunnen hierbij de volgende persoonsgegevens verwerken:
- Foto- en videobeelden die de datum, het tijdstip en de locatie bevatten van waar en wanneer de opnamen zijn gemaakt.
Op de plekken waar cameratoezicht plaatsvindt wordt dit duidelijk aangegeven met behulp van bordjes. De beelden worden niet opgenomen of opgeslagen, tenzij dit het doel van bewaking dient (bijvoorbeeld in het geval van een incident). Beelden die zijn opgenomen worden niet langer dan 4 weken bewaard. Wanneer er een onderzoek naar een incident wordt ingesteld mogen de specifieke beelden ten behoeve van het onderzoek wel langer dan 4 weken worden bewaard. Na afronding van het onderzoek worden deze beelden alsnog vernietigd. Dit is uiterlijk 24 uur na afhandeling door de bevoegde instantie van het geconstateerde incident of strafbare feit.
In het geval dat er beelden worden opgenomen, worden deze opgeslagen op een beveiligde server. Het extern verstrekken van beeldmateriaal ten behoeve van een strafrechtelijk onderzoek gebeurt alleen wanneer er een schriftelijk verzoek van de Officier van Justitie wordt aangeleverd. Ook moet de Functionaris Gegevensbescherming hier expliciet zijn toestemming voor geven.
Medewerkers, cliënten en bezoekers hebben verschillende privacy rechten ten opzichte van de camerabeelden die gemaakt worden. Welke rechten dit zijn en voor het uitoefenen van deze rechten verwijzen we je naar het kopje ‘Jouw rechten’ in deze privacyverklaring.
-
Heb je vragen of opmerkingen over deze privacyverklaring? Dan kun je contact met ons opnemen op de volgende manieren.
- Heb je na het lezen van deze privacyverklaring een vraag of opmerking over de verwerking van je persoonlijke gegevens of wil je jouw rechten uitoefenen? Stuur dan een e-mail naar ons algemene e-mailadres info@rivierduinen.nl.
- Wil je een klacht indienen over de verwerking van je persoonsgegevens of wil je bezwaar maken tegen een verwerking? Stuur een e-mail naar onze Functionaris Gegevensbescherming via fg@rivierduinen.nl.
- Je kunt ons uiteraard ook een brief sturen:
GGZ Rivierduinen
Postbus 405
2300 AK Leiden -
Als je een klacht wilt indienen over de verwerking van je persoonsgegevens dan kun je een e-mail sturen naar onze Functionaris Gegevensbescherming. Onderaan deze pagina staat op welke manieren je contact met ons kunt opnemen.
We pakken iedere klacht intern op en communiceren vervolgens verder met jou over de afhandeling van je klacht.Als je ondanks onze afhandeling van je klacht van mening bent dat GGZ Rivierduinen je niet op de juiste manier helpt, dan heb je het recht om een klacht in te dienen bij de Nederlandse gegevensbeschermingsautoriteit en toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.
-
- Recht op beperking:
In sommige gevallen kun je ons verzoeken om de verwerking van persoonsgegevens (al dan niet tijdelijk) te beperken. - Recht op dataportabiliteit
Je hebt het recht om de persoonsgegevens die we van je verwerken te laten overdragen naar een derde partij, als dit technisch mogelijk is. - Recht op intrekken van toestemming
Als je persoonsgegevens worden verwerkt op basis van door jou gegeven toestemming, dan heb je het recht om deze toestemming op ieder moment weer in te trekken. *Het intrekken van uw toestemming heeft geen terugwerkende kracht. Verwerkingen die al zijn uitgevoerd voor intrekking, blijven geldig. - Recht op inzage
Je hebt het recht om de persoonsgegevens die wij van jou verwerken in te zien. Wanneer het gaat om inzage in jouw persoonsgegevens gekoppeld aan een cookie, stuur je ons een kopie van deze cookie. Je vindt deze terug in de instellingen van je webbrowser. - Recht op rectificatie
Je hebt het recht om de persoonsgegevens die wij van je verwerken te corrigeren of aan te vullen als deze onvolledig of onjuist zijn. - Recht op verwijdering:
Je hebt het recht om te verzoeken dat wij de persoonsgegevens die wij van je verwerken, verwijderen. - Recht op ontvangen van digitale persoonsgegevens:
Je hebt het recht op de persoonsgegevens die van we van je verwerken in digitale vorm te ontvangen, zodat je deze gegevens kan hergebruiken of doorgeven aan een andere organisatie.
Recht op bezwaar
Ter aanvulling op de hierboven genoemde rechten vermelden wij dat je bezwaar kunt maken tegen een verwerking. Dit is mogelijk wanneer wij je persoonsgegevens verwerken op basis van de wettelijke grondslag van een taak van algemeen belang of een door ons gerechtvaardigd belang. Wil je bezwaar maken tegen een verwerking? Stuur ons dan een brief of e-mail. Onze contactgegevens vind je onderaan deze pagina van deze privacyverklaring. Je kunt voor het doen van jouw verzoek de voorbeeldbrief ‘bezwaar specifieke situatie’ van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken.Gerechtvaardigd belang
Zoals hierboven aangegeven is het mogelijk dat wij van GGZ Rivierduinen jouw persoonsgegevens verwerken op basis van de wettelijke grondslag van een door ons gerechtvaardigd belang.Er is sprake van een door ons gerechtvaardigd belang als is voldaan aan alle volgende voorwaarden:
- Ten eerste moet ons belang gerechtvaardigd zijn. Dit betekent dat dit belang in (algemene) wetgeving of ergens anders in het recht benoemd is als een rechtsbelang.
- Ten tweede moet de verwerking van jouw persoonsgegevens in deze concrete situatie noodzakelijk zijn om ons gerechtvaardigd belang te realiseren.
- Ten derde worden onze belangen, in de rol die wij hebben als verwerkingsverantwoordelijke en de privacyrechten die je heeft als betrokkene, tegen elkaar afgewogen. Hierbij houden wij rekening met de gevolgen die een verwerking op je heeft, de (beveiligings)maatregelen die we nemen tegen ongewenste gevolgen, de ernst van de inmenging op uw grondrechten en in hoeverre je kunt inschatten dat een verwerking nu, of in de toekomst zal plaatsvinden.
Bij verwerkingen die plaatsvinden op basis van het gerechtvaardigd belang wordt bovenstaande afweging zorgvuldig door ons gemaakt en gedocumenteerd.
Uitoefenen van uw rechten
Je kunt je rechten uitoefenen door contact met ons op te nemen via de contactgegevens onderaan deze privacyverklaring.Als je gebruik wenst te maken van jouw rechten kunnen we je vragen om jezelf te identificeren. Dit doen we om er zeker van te zijn dat je de juiste persoon bent, of om vast te stellen dat je gemachtigd bent om te beslissen over de persoonsgegevens aan wie deze toebehoren.
Verloop van uw verzoek
Als je ons een verzoek doet, sturen wij je vervolgens een bevestiging van ontvangst toe, waarin we aangeven binnen welke termijn we verwachten op je verzoek te reageren.Deze termijn kan door ons worden verlengd met maximaal twee maanden om redenen die verband houden met de privacy rechten die van toepassing zijn of de complexiteit van jouw verzoek. Als deze termijn wordt verlengd ontvang je hier binnen de eerste maand bericht over.
- Recht op beperking:
-
Er is sprake van geautomatiseerde besluitvorming als er automatisch, zonder tussenkomst van een (natuurlijk) persoon een beslissing wordt gemaakt met behulp van persoonsgegevens die te herleiden zijn naar een (natuurlijk) identificeerbaar persoon. GGZ Rivierduinen maakt geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming.
Er is sprake van profilering als een organisatie geautomatiseerd profielen opstelt van mensen door gebruik te maken van hun gegevens om vervolgens inzicht te krijgen in bepaalde kenmerken van die personen. GGZ Rivierduinen maakt geen gebruik van profilering.
-
Deze privacyverklaring is niet van toepassing op de websites van derde partijen waarvan we een link plaatsen op onze website www.rivierduinen.nl. We kunnen niet garanderen dat deze websites op een betrouwbare of veilige manier met jouw persoonsgegevens omgaan. Wij raden je daarom aan om de privacyverklaring van een derde partij goed door te nemen, zodat je weet dat zij goed omgaan met je persoonlijke gegevens.
-
Bij GGZ Rivierduinen worden jaarlijks audits afgenomen. Audits helpen om de kwaliteit van processen binnen GGZ Rivierduinen te toetsen. Ook kunnen we met audits aantonen dat we voldoen aan de standaarden binnen de zorgsector, kwaliteitsniveaus en wettelijke verplichtingen. Een voorbeeld van een audit is de HKZ-certificering (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector).
Om audits goed te kunnen uitvoeren heeft de auditor soms inzage nodig in enkele zorgdossiers. De auditor wordt hierbij gehouden aan zijn of haar geheimhoudingsplicht waardoor je persoonsgegevens goed worden beschermd.
-
We nemen blijvend passende organisatorische en technische maatregelen om jouw persoonsgegevens te beveiligen. Hiermee beperken en voorkomen we ongeautoriseerde toegang tot jouw persoonsgegevens, op de volgende manieren:
- Alleen de zorgverleners die bij je behandeling betrokken zijn mogen jouw dossier inzien en dit mag alleen als dit nodig is voor je behandeling.
- Medewerkers die bij ons in dienst komen worden vooraf op een passende manier gescreend waarbij wij rekening houden met de functie die ze gaan uitvoeren. Ook ondertekenen ze een geheimhoudingsovereenkomst voor ze bij ons in dienst treden.
- Medewerkers loggen in met behulp van tweestapsverificatie. Alleen het invullen van een wachtwoord is niet voldoende. Verder maken medewerkers gebruik van een beveiligde laptop.
- Onze applicatieleverancier en hostingsleverancier zijn ISO 27001/NEN7510 gecertificeerd, waarmee ze voldoen aan hoge beveiligingseisen.
- Onze website www.rivierduinen.nl maakt altijd gebruik van een beveiligde TLS-verbinding.
- Welke medewerkers toegang hebben tot jouw dossier, de autorisaties, worden door ons bepaald op basis van vooraf vastgestelde functieprofielen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je arts meer kan inzien dan een baliemedewerker. Ook is de toegang tot de gegevens afgeschermd.
- Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is. Daarna worden ze verwijderd.
-
Wil je bezwaar maken tegen het delen van jouw gegevens? Vul dan deze privacyverklaring NZa in met jouw eigen gegevens en stuur deze per post (een postzegel is niet nodig) naar:
GGZ Rivierduinen
T.a.v. Zorgadministratie Aanmeldteam (Rijnveste, 4e etage West)
Antwoordnummer 10120
2300 VB Leiden -
Organisaties in de geestelijke gezondheidszorg zijn verplicht om informatie over de zorgvraagtypering met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) te delen. De informatie over het zorgvraagtype wordt via een versleuteld bestand doorgegeven aan de NZa. Het bestand bevat geen gegevens, zoals naam, adres of bsn. Meer informatie over welke gegevens wel/niet worden aangeleverd, lees je in deze folder van de NZa.
-
We verstrekken persoonsgegevens uitsluitend aan derde partijen als:
- Dit noodzakelijk is om de afspraken en (behandel)overeenkomsten met je te kunnen uitvoeren;
- een wettelijke verplichting ons dit voorschrijft;
- je daar zelf toestemming voor heeft gegeven.
We verstrekken geen persoonsgegevens aan landen buiten de Europees Economische Ruimte (EER).
De derde partijen met wie wij mogelijk, als op jouw situatie van toepassing, persoonsgegevens delen zijn:
- Andere bedrijfsonderdelen die deel uitmaken van GGZ Rivierduinen;
- Software en IT leveranciers;
- Partijen die de gegevens onderzoeken en analyseren voor onderzoek;
- Verzekeraars;
- Partijen die cookies aanleveren (zie Cookieverklaring).
We sluiten met deze partijen strikte contracten waarin we duidelijk vermelden welke persoonsgegevens er gedeeld worden en voor welke doeleinden ze zijn verstrekt, zodat jouw gegevens uitsluitend voor de afgesproken doeleinden worden gebruikt. Ook leggen we vast dat derde partijen zich dienen te houden aan beveiligingsmaatregelen en geheimhouding om jouw persoonsgegevens veilig te houden.
-
We bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de in deze privacyverklaring beschreven doeleinden. Tenzij er volgens de wet een langere bewaartermijn noodzakelijk is.
-
Als je gebruik maakt van onze diensten of wanneer je informatie op zoekt op onze website www.rivierduinen.nl, verkrijgen wij van jou verschillende soorten persoonsgegevens. In deze privacyverklaring leggen we uit wat we doen met de persoonsgegevens die we van je ontvangen. Wil je graag meer weten over ons cookiebeleid? Deze lees je onderaan deze verklaring.
Doeleinden van de verwerking
We verwerken jouw persoonsgegevens alleen voor de doeleinden waarvoor je ze verstrekt, om te voldoen aan een wettelijke verplichting, voor het handhaven van kwaliteitsregels als de wet dit toestaat of als je voorafgaand zelf jouw toestemming hebt gegeven.
Jouw persoonsgegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden:
- Het behandelen van conflicten, waarbij soms een accountantscontrole wordt uitgevoerd.
- Het berekenen, vastleggen en innen van de vergoeding voor een behandeling, waaronder begrepen het overhandigen van vorderingen aan derde partijen.
- Het garanderen van de veiligheid van onze cliënten, medewerkers, bezoekers, panden, terreinen en bedrijfsmiddelen.
- Het naar jou versturen van onze nieuwsbrieven als je je daarvoor hebt aangemeld. Als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief sturen wij je deze toe via het door jouw opgegeven e-mailadres. Wij bewaren je e-mailadres tot je je zelf afmeldt voor onze nieuwsbrief. Iedere nieuwsbrief die je ontvangt, bevat een afmeldlink.
- Het uitoefenen van een beroep in de individuele gezondheidszorg.
- Het verlenen van zorg op basis van verschillende wettelijke grondslagen, zoals de Zorgverzekeringswet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet langdurige zorg, de Wet verplichte ggz en de Jeugdwet.
- Het verrichten van wetenschappelijk of statistisch onderzoek.
- Het uitvoeren van interne controles en audits.
Categorieën persoonsgegevens
We gebruiken, als dat op jouw situatie van toepassing, de volgende persoonsgegevens voor de in deze privacyverklaring genoemde doeleinden:
Algemene persoonsgegevens
- voornaam en achternaam;
- geboortedatum;
- geslacht;
- woonadres;
- postcode;
- e-mailadres;
- telefoonnummer;
- Burgerlijke staat;
- burgerservicenummer (BSN);
- verzekeringsgegevens;
- verpleegadres;
- gezinssamenstelling;
- medische voorgeschiedenis van directe familie als dit belangrijk is voor behandeling en/of diagnose;
- wettelijke vertegenwoordigers;
- gegevens over ouderlijk gezag;
- gegevens van camerabeelden op de terreinen van GGZ Rivierduinen;
- gegevens van de aangesloten school of schoolbegeleidingsdienst;
- gegevens van de huisarts of verwijzende instantie.
Deze gegevens kunnen bijvoorbeeld gevraagd worden wanneer u een aanmeldformulier op de website invult of wanneer u een behandelovereenkomst met ons aangaat.
Bijzondere persoonsgegevens
- genetische gegevens;
- gezondheidsgegevens, inclusief documenten met gezondheids- en persoonsgegevens.
Grondslagen van de verwerking
We verwerken je persoonsgegevens op basis van een van de volgende wettelijke gronden:
- De verwerking is noodzakelijk om uw vitale belangen of die van andere (natuurlijke) personen te beschermen.
- De verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst met jou.
- De verwerking is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van openbaar gezag dat aan GGZ Rivierduinen is opgedragen.
- Je hebt toestemming gegeven dat we een verwerking uitvoeren.
- We hebben een gerechtvaardigd belang bij het verwerken van jouw persoonsgegevens (zie kopje ‘Gerechtvaardigd belang’).
- We zijn wettelijk verplicht om de verwerking uit te voeren.
-
-
Aanmelden Therapieland
-
Je komt binnen op het Dashboard, de overzichtspagina. Hier zie de knop programma overzicht. Druk hierop om naar alle programma’s te gaan. In het programmaoverzicht kun je scrollen door de programma’s, of zoeken op de programmanaam door deze in te typen in het zoekveld.
Je kunt op ieder moment stoppen en later weer verder gaan waar je was gebleven.
-
Om onze zelfhulpprogramma’s te gebruiken, kun je vrijblijvend en anoniem een account aanmaken. Heb je al een account? Dan kun je hier inloggen.
-
-
E-health
-
Featback is de online coach die je helpt om een gezond en regelmatig eetpatroon te ontwikkelen en vast te houden. Door je eetgedrag en houding ten opzichte van je eigen lichaam en gewicht in de gaten te houden, krijg je inzicht in mogelijk achterliggende problemen en word je gestimuleerd om hier op een gezondere manier mee om te gaan. Zo kan je komen tot gezondere gedachten, gevoelens en gedrag wat ernstigere symptomen of eetstoornissen kan voorkomen. Featback is een gratis, anoniem en geautomatiseerd programma dat werkt via het internet. Je ontvangt wekelijks een e-mail met daarin een link naar een korte online vragenlijst
-
Dit programma is bedoeld voor volwassenen van wie een naaste een psychose doormaakt of heeft doorgemaakt. In dit programma leer je wat een psychose precies is, hoe herstel van een psychose eruit ziet, hoe jij je naaste die een psychose doormaakt kunt steunen en hoe je ook jezelf niet uit het oog verliest tijdens deze periode. Het programma kan in vier tot acht weken worden doorlopen. Dit programma is ook beschikbaar met begeleiding van een preventiemedewerker, zie hiervoor ‘begeleide programma’s’.
-
Het programma is geschreven voor mensen die zorgen voor een naaste, zoals je partner met psychische problemen, je vader met hersenletsel of je kind met een beperking. Dit programma is geschreven voor verschillende situaties. Als je net begint met mantelzorgen kan je behoefte hebben aan veel praktische informatie, terwijl als de zorg steeds intensiever wordt, je behoefte kan hebben aan meer houvast en rust in de emotionele tijd. Aan bod komen: het regelen van praktische zaken zoals vergoedingen en hulp; hoe je je eigen emoties kunt verwerken; hoe je goed voor jezelf kan blijven zorgen; aandacht te hebben voor de toekomst na het mantelzorgen. Het programma kan in vier tot acht weken worden doorlopen. Dit programma is ook beschikbaar met begeleiding van een preventiemedewerker, zie hiervoor ‘begeleide programma’s’.
-
Heeft jouw partner de diagnose autisme en vinden jullie het lastig om hier in jullie relatie zo goed mogelijk mee om te gaan? In dit programma krijg je meer informatie over autisme en leer je er in jullie situatie beter mee om te gaan. In dit programma wordt voornamelijk informatie en uitleg gegeven over autisme. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij alles wat moeilijk gaat. Het programma kan in zes tot acht weken worden doorlopen.
-
Een negatief zelfbeeld of onzekerheid kunnen je erg belemmeren. Bijvoorbeeld omdat je jezelf niet goed genoeg vindt om iets nieuws aan te pakken. Of omdat je bezig bent met jezelf te vergelijken met anderen. In dit programma onderzoek je hoe jouw zelfbeeld is. Zou je deze willen verbeteren? Je gaat aan de slag onder andere met je kritische stem, negatieve gedachten en een positief zelfportret. Het programma kan in zeven weken worden doorlopen.
-
Veerkracht zorgt ervoor dat je voorbereid bent op een tegenslag en sneller kan herstellen van een vervelende of verdrietige gebeurtenis. Het stelt je in staat om met meer vertrouwen en optimisme te leven. Wil jij dit ook? Start dan met dit programma. Het programma kan in drie tot negen weken worden doorlopen.
-
Heb je last van stress? Dat kan behoorlijk in de weg zitten. In dit programma worden vijf lessen aangeboden: Inzicht in stress, Werken aan je leefstijl, Stress en je omgeving, Werken aan je planning en Ontspanning. Je kunt daaruit een keuze maken wat het beste bij je past.
-
Voel je je somber, of zit je vaak in een dip? Dit programma helpt je onderzoeken hoe jij je beter kunt voelen. Wat vind je bijvoorbeeld leuk om te doen? En hoe kun je je negatieve gedachten die jou belemmeren, uitdagen? Zo word je geholpen om uit de negatieve spiraal te komen. Het programma kan in zes tot acht weken worden doorlopen.
-
Ben je een dierbare verloren aan zelfdoding (suïcide)? De rouw die je ervaart kan een pijnlijke worsteling zijn met onbeantwoorde vragen en diepgaande emoties. In dit programma krijg je meer uitleg over wat er kan horen bij deze rouw. Rouw binnen het gezin wordt behandeld en er wordt aandacht besteed aan jouw gedachten, gevoelens en gedrag. Het zelfhulpprogramma kan in vijf tot zeven weken worden doorlopen. Dit programma is ook beschikbaar met begeleiding van een preventiemedewerker, zie hiervoor ‘begeleide programma’s’.
-
Baal je weleens omdat je niet goed je grenzen aangeeft? Of voel je je onzeker om voor jezelf op te komen? Dit programma kan je helpen. In vier tot acht weken onderzoek je wat jouw grenzen zijn, in welke situaties je het lastig vindt om deze te hanteren en krijg je handvatten hoe je assertief kan reageren. Het programma is geschikt vanaf ongeveer 15 jaar.
-
Voel je je soms overspoeld door emotie? Of heb je juist moeite om bij je gevoel te komen of je gevoel te uiten? In dit programma leer je meer over wat emoties zijn, hoe deze zich uiten bij jou en hoe je hiermee kunt omgaan. Het programma kan in vier weken worden doorlopen.
-
Leefstijl kan een grote invloed hebben op hoe je je voelt, fysiek én mentaal. Maar, waar moet je beginnen? Dit programma helpt je daarbij. Onderwerpen die worden behandeld: stress en ontspanning, jouw belastbaarheid en omgaan met je tijd, een structuur die je energie geeft en bewegen, telefoongebruik en niksen, goede voeding en slaap. Je wordt geholpen met het maken van een leefstijlplan. Het programma kan in zes weken worden doorlopen.
-
Ben je druk (in je hoofd) en vaak afgeleid? Misschien voel je je onrustig of heb je een vol hoofd? Misschien heb je de diagnose AD(H)D of heb je een vermoeden dat je dit hebt. In dit programma wordt aandacht bestaat aan druk en afgeleid gedrag, aan je sterke kanten, emoties, krijg je handvatten voor structureren en plannen in het dagelijks leven. Aan het eind van het programma staat een screeningslijst waarmee je inzicht kan krijgen in jouw kans op AD(H)D. Het programma kan in vier tot zes weken worden doorlopen.
-
Wil je graag een positieve(re) sfeer binnen het gezin? Of zijn er veel ruzies in jullie gezin? En heb je kinderen tussen de 2 en 16 jaar? Dit programma kan je helpen. Je krijgt uitleg over oplossingsgericht opvoeden, denkt na over wat je zelf graag wilt bereiken en je krijgt handvatten voor heftige emoties, communicatie en het doorbreken van patronen binnen het gezin. Het programma kan in vijf tot zeven weken worden doorlopen.
-
Ben je gescheiden of ga je scheiden? Kan je wel wat tips gebruiken over hoe je met deze nieuwe situatie kan omgaan en hoe je je kind(eren) zo goed mogelijk begeleid? Dan is dit programma voor jou. Er wordt onder andere ingegaan op communicatie, conflictsituaties, oplopende emoties en de time-outmethode. Het kind staat centraal in het hele programma. Het programma kan in acht tot tien weken worden doorlopen.
-
Dit programma is bedoeld voor ouders van kinderen en jongeren met de diagnose ADHD of ADD. Je leert je kind beter begrijpen en krijgt handvatten om in de opvoeding rekening te houden met je kind en zijn/haar diagnose. Je krijgt informatie over de verschillende kenmerken en uitingen van AD(H)D, veel voorkomen uitdagingen en behoeften. Verder wordt er stilgestaan bij jou als ouder. Het programma kan in vier tot acht weken worden doorlopen.
-
Een negatief zelfbeeld of onzekerheid kunnen je erg belemmeren. Bijvoorbeeld omdat je jezelf niet goed genoeg vindt om iets nieuws aan te pakken. Of omdat je bezig bent met jezelf te vergelijken met anderen. In dit programma onderzoek je hoe jouw zelfbeeld is. Zou je deze willen verbeteren? Je gaat aan de slag onder andere met je kritische stem, negatieve gedachten en een positief zelfportret. Het programma is geschikt vanaf ongeveer 15 jaar en kan in zeven weken worden doorlopen.
-
Veerkracht zorgt ervoor dat je voorbereid bent op een tegenslag en sneller kan herstellen van een vervelende of verdrietige gebeurtenis. Het stelt je in staat om met meer vertrouwen en optimisme te leven. Wil jij dit ook? Start dan met dit programma. Het programma is geschikt vanaf ongeveer 15 jaar en kan in drie tot negen weken worden doorlopen.
-
Word je weleens gewezen op je telefoongebruik? Kom je aan weinig toe omdat je zoveel tijd doorbrengt op social media? En heb je misschien wel klachten daarvan, zoals concentratie- of slaapproblemen? Dan is dit programma wat voor jou. Je krijgt uitleg over wat te veel telefoongebruik is en welke klachten je dan kan ervaren. Vervolgens ga je aan de slag met het verminderen van het telefoongebruik. En krijg je tips om het gevoel van fear of missing out (FOMO), te verminderen. Het programma is geschikt vanaf 12 jaar en kan in twee tot vier weken worden doorlopen.
-
Heb je last van stress? Dat kan behoorlijk in de weg zitten. In dit programma worden vijf lessen aangeboden: Inzicht in stress, Werken aan je leefstijl, Stress en je omgeving, Werken aan je planning en Ontspanning. Je kunt daaruit een keuze maken wat het beste bij je past. Het programma is geschikt vanaf ongeveer 15 jaar en kan in twee tot negen weken worden doorlopen.
-
Voel je je somber, of zit je vaak in een dip? Dit programma helpt je onderzoeken hoe jij je beter kunt voelen. Wat vind je bijvoorbeeld leuk om te doen? En hoe kun je je negatieve gedachten die jou belemmeren, uitdagen? Zo word je geholpen om positiever te leren denken. Het programma is geschikt voor jongeren van 12 tot 16 jaar en kan in vier weken worden doorlopen. Dit programma is ook beschikbaar met begeleiding van een preventiemedewerker, zie hiervoor ‘begeleide programma’s’.
-
Baal je weleens omdat je niet goed je grenzen aangeeft? Of voel je je onzeker om voor jezelf op te komen? Dit programma kan je helpen. In vier tot acht weken onderzoek je wat jouw grenzen zijn, in welke situaties je het lastig vindt om deze te hanteren en krijg je handvatten hoe je assertief kan reageren. Het programma is geschikt vanaf ongeveer 15 jaar.
-
Wil je meer inzicht krijgen in wat gevoelens zijn, hoe deze zich uiten bij jou en hoe je hiermee kunt omgaan? Kies dan dit korte programma. Het programma is geschikt voor jongeren van 12 tot 16 jaar en kan in twee tot vier weken worden doorlopen. Dit programma is ook beschikbaar met begeleiding van een preventiemedewerker, zie hiervoor ‘begeleide programma’s’.
-
-
Polikliniek Jong Kristal
-
We doen breed diagnostisch onderzoek en we bieden diverse therapieën zoals traumatherapie, cognitieve gedragstherapie (CGT), PMT, vaktherapie drama, systeemtherapie, ouderbegeleiding thuis, ouder-kindtherapie (Theraplay), medicamenteuze behandeling, en psycho-educatie aan ouders, familie en school/dagbesteding.
-
Dit kan via je huisarts of het jeugdteam.
-
We behandelen kinderen en jongeren in de leeftijd tussen de 4 en 25 jaar bij wie sprake is van een (vermoeden van) een licht verstandelijke beperking (LVB) of moeilijk kunnen leren of met een ontwikkelingsachterstand en hun gezinnen.
-
Je leest hier de actuele wachttijden.
-