Spoedpunt zet cliënt en verwijzer op het juiste zorgpad
-
Nieuws
Cliënten met suïcidale gedachten, een psychose of andere zware psychiatrische problemen: soms is er geen tijd te verliezen. Zorgverleners die hulp zoeken voor deze cliënten kunnen sinds december 2024 terecht bij het Spoedpunt van GGZ Rivierduinen. Dankzij korte lijntjes regelen medewerkers dat cliënten in crisissituaties sneller de juiste zorg krijgen.

‘Bij het Spoedpunt helpen we interne en externe zorgverwijzers om in acute situaties de juiste zorg te regelen’, vertelt Edith Rap, verpleegkundige en medewerker van het Spoedpunt. ‘We krijgen telefoontjes van huisartsen, politieagenten en ambulancepersoneel, maar ook behandelaren van onze ggz-poliklinieken die opschaling van zorg voor een cliënt willen.’
Snel hulp door korte lijntjes
Samen met haar collega’s brengt Edith de situatie in kaart en zorgt ze voor de juiste hulp. Die kan snel geboden worden, omdat alle acute diensten op het Spoedpunt vertegenwoordigd zijn: een verpleegkundige van Intensive Home Treatment (IHT), iemand van de crisisdienst, een opnamecoördinator en een collega die de zorgadministratie coördineert.
‘Doordat we bij elkaar zitten, kunnen we snel schakelen’, vertelt Edith. ‘Zodra er een telefoontje binnenkomt, beoordelen we hoe urgent de hulpvraag is en wat de cliënt nodig heeft. Moet iemand gezien worden door de crisisdienst? Dan plannen we meteen een beoordeling. Kan een cliënt thuis behandeld worden? Dan plan ik een intake in met iemand van het Intensive Home Treatment team. Zo weten de cliënt en de zorgverlener meteen waar ze aan toe zijn.’
Goede ervaringen
Huisarts Ashok Mungra uit Zoetermeer heeft goede ervaringen met het Spoedpunt. ‘Het is prettig dat er één aanspreekpunt is. Ik was laatst bij een cliënt met een depressie die acuut hulp nodig had. Na overleg met het Spoedpunt, kon mijn cliënt de volgende dag langs bij de polikliniek en werd hij uiteindelijk opgenomen.’
Hiervoor was dat anders, blikt Edith terug. ‘Als verwijzer belde je soms met verschillende afdelingen binnen de GGZ voordat je de juiste te pakken had. En je moest vaak meerdere keren je verhaal doen. Bovendien konden we niet altijd duidelijkheid geven over wanneer de cliënt een intake of afspraak had. Nu plannen we dat meteen zelf in. Dat geeft rust voor de cliënt, naasten en zorgverleners.’
Eén aanspreekpunt
Van medewerkers van het Spoedpunt vraagt het een andere manier van werken. ‘Normaal gesproken behandel ik als IHT-verpleegkundige alleen mensen thuis. Nu beoordeel ik ook welke hulp een cliënt nodig heeft en of iemand bijvoorbeeld naar de crisisdienst moet. De eerste periode was intens, maar we overleggen veel en kijken vaak met elkaar mee. Het is ontzettend leerzaam.’ Voor sommige interne behandelaars is het even schakelen, merkt ze. ‘Zij waren gewend om bijvoorbeeld zelf het Intensive Home Treatment team in te schakelen, nu bellen ze eerst naar het Spoedpunt.’
Het Spoedpunt is enkele maanden in bedrijf en ziet Edith al positieve effecten. ‘Verwijzers vinden het fijn dat ze één aanspreekpunt hebben, dat we vanuit alle disciplines meedenken en meteen de juiste zorg regelen als dat nodig is. Dat is voor verwijzers én cliënten alvast een zorg minder.’
Het Spoedpunt is gevestigd in Leiden en is 24/7 bereikbaar.