Mensen die in zorg zijn, mogen via een cliëntenraad meepraten over het beleid van de instelling waar ze behandeld worden. Dit is geregeld in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (wmcz).
In de cliëntenraden praten cliënten en ex-cliënten mee over belangrijke onderwerpen, bijvoorbeeld: nieuwbouw, privacy, bejegening, voeding, het ontwikkelen van behandelprogramma’s en het meten van de cliënttevredenheid.
De drie grote regio’s van Rivierduinen hebben ieder een aparte cliëntenraad en daarnaast zijn er twee speciale raden:
De Centrale Cliëntenraad (CCR) geeft advies aan de Raad van Bestuur over (beleids)onderwerpen die alle cliënten van Rivierduinen aangaan. De CCR bestaat uit vertegenwoordigers van bovenstaande cliëntenraden.
De cliëntenraden behartigen de gemeenschappelijke belangen en rechten van de cliënten van Rivierduinen. Dit doen we door gevraagd en ongevraagd te adviseren over zaken die de Cliëntenraad zelf belangrijk vindt.
Ongeveer 6 keer per jaar vindt er formeel overleg plaats tussen de Cliëntenraad en het bestuur en de directies.
Alle leden van de Cliëntenraden zijn cliënt (geweest) bij Rivierduinen. Zij kennen dus uit eigen ervaring de manier waarop Rivierduinen zorg verleent en begrijpen direct waar cliënten tegenaan kunnen lopen. Daarom zijn de adviezen van de Cliëntenraad zo belangrijk voor het verbeteren van de kwaliteit van de zorg.
Fijn dat je jouw idee voor betere zorg wilt delen.
Voor cliënten
Je kunt contact opnemen met de Centrale Cliëntenraad of met één van de lokale cliëntenraden die een regio of afdeling binnen GGZ Rivierduinen vertegenwoordigen. Wij hebben alle cliëntenraden en hun contactinformatie voor je op een rij gezet. We horen graag van je!
Je betrokkenheid bij het herstelproces kan maken dat je kansen ziet om ook voor anderen de rol van naaste te versterken en de wensen en behoeftes van naasten beter te bedienen.
De Cliëntenraad is er voor de collectieve belangenbehartiging van de cliënten van Rivierduinen. Het bemiddelen bij individuele klachten behoort niet tot onze taak. Daarvoor verwijzen we je door naar de Klachtenfunctionaris of de Patiëntenvertrouwenspersoon van GGZ Rivierduinen.
Maar collectieve klachten beginnen met de eerste klacht. Daarom horen wij wel graag waar je tegenaan loopt of juist erg blij mee bent. Ook de leden van de Cliëntenraad hebben geheimhoudingsplicht.
De Cliëntenraad mag gevraagd en ongevraagd advies geven over alle onderwerpen die we belangrijk vinden. Het bestuur en de directeuren moeten deze adviezen serieus nemen. Ze moeten er zorgvuldig over nadenken en schriftelijk op antwoorden.