Direct naar content

Ook goed om te weten

De Cliëntenraad denkt graag met je mee. De cliëntenraad is een onafhankelijk medezeggenschapsorgaan dat de belangen behartigt van cliënten van Rivierduinen. Op deze pagina hebben we nog een aantal handige punten voor je op een rij gezet.

Lijst met afkortingen in de GGZ

In de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en GGZ Rivierduinen worden vaak afkortingen gebruikt. Kom je een afkorting tegen die je niet kent? Kijk dan even op de oude website van de Cliëntenraad*. Hij staat er vast bij.

Maak een crisiskaart

Stel het gaat echt niet goed met je. Dan wil je toch dat iedereen om je heen weet wat ze moeten doen? Dat je moeder niet wordt gebeld, maar je broer wel, dat iemand de kat te eten geeft en dat rekeningen worden doorbetaald? Dit soort dingen staan in je crisiskaart.

Die kaart maak je samen met een onafhankelijke crisiskaart consulent, in een periode dat je niet in crisis bent en helder kan bedenken wat je precies wilt. Wij raden iedereen aan om een crisiskaart te maken, omdat echt bewezen is dat “alles geregeld hebben” zoveel rust geeft, dat er een preventieve werking van uitgaat. Vraag er naar bij je behandelaar of kijk op: https://lumen-hollandrijnland.nl/meedoen/crisiskaart/

De crisiskaart, een interview met Sarah van der Ven,
voorzitter van de cliëntenraad Leidschendam/Zoetermeer

Wat de Crisiskaart betekent voor mensen met psychische kwetsbaarheid.

“Wanneer je in een crisis bent, ben je niet meer in staat dit te vertellen aan anderen, in een crisis kan het heel goed gebruikt worden om meteen te overzien wie de contactpersonen zijn en wat de situatie is. De politie weet bijvoorbeeld ook wat een Crisiskaart is”
Sarah van der Ven, psychosegevoelig en actief lid van de cliëntenraad van GGZ Rivierduinen. Zij vertelt hoe één klein kaartje de veiligheid vergroot én hulpverleners direct op weg helpt.

Wat is een Crisiskaart?

Op een Crisiskaart staan in een oogopslag de belangrijkste gegevens voor noodgevallen: medicatie, behandeladres, en vooral telefoonnummers van wie er gebeld moet worden. “Wanneer je in een psychose zit, kun je niet meer uitleggen wat er aan de hand is,” zegt Sarah. “Dit kaartje doet dat voor je.”

Iedere kaart is maatwerk. Sarah koos ervoor om alleen het nummer van haar partner te vermelden: “Voor mijn moeder zou een crisismelding te heftig zijn – die wil ik beschermen. Zo bepaal je zelf wie er wél of niet wordt gebeld.”

Voordeel voor kaarthouder én hulpverlener

Politie en ambulancediensten zijn getraind om naar een Crisiskaart te vragen. “Ze weten wat een Crisiskaart is” legt Sarah uit. Voor de kaarthouder betekent dat minder misverstanden; voor de hulpverlener tijdwinst en duidelijkheid.

Haar eigen ervaring

Sarah herinnert zich een moment waarop ze medicatie afbouwde. De onrust sloeg om in een psychose; ze fietste doelloos rond tot ze niet meer wist waar ze was. Omstanders belden de politie.

“De agente vroeg of ze in mijn portemonnee mocht kijken. Toen ze daar de Crisiskaart vond, was ze opgelucht. Zij hebben toen gelijk de GGZ gebeld en mij daarheen gebracht. Dat heeft mij toen heel erg geholpen. In die situatie was dat heel fijn, want ik was er zelf niet meer uitgekomen. Ik kon niet meer helder nadenken of antwoord geven, dat was toen echt een beetje mijn redding ”

Hoe maak je zo’n kaart?

Via wijkteams en poliklinieken bieden Crisiskaartconsulenten – vaak ervaringsdeskundigen – hulp bij het opstellen. “In een half uur heb je ’m klaar,” zegt Sarah. “Je beslist zelf wat erop komt. Naast standaardgegevens kun je zorgwensen toevoegen: geen lichamelijk contact, liever geen uniform in de buurt, dat soort ‘triggers’.”

Waarom is de kaart nog niet overal bekend?

Volgens Sarah vragen cliënten er zelden zelf om, simpelweg omdat ze het bestaan niet kennen. “Ik denk dat het vooral heel erg belangrijk is dat het wordt aangeboden vanuit de begeleiding en de GGZ.”

Een kleine stap, groot verschil

De Crisiskaart hoopt niemand ooit te hoeven gebruiken, maar als het nodig is kan het letterlijk levens redden. “Wij vinden het gewoon heel belangrijk dat zoveel mogelijk mensen die het nodig hebben ook echt die Crisiskaart hebben.”

Meer weten over de Crisiskaart? Ga dan naar www.crisiskaart.nl

Folders GGZ Rivierduinen

GGZ Rivierduinen heeft honderden folders over alle mogelijke onderwerpen. Teveel om op te noemen en ook teveel om in de folderrekken te zetten. Wij kunnen voor je opzoeken of er een folder over een bepaald onderwerp bestaat en deze eventueel uitprinten. Neem contact op via ccr.rivierduinen@rivierduinen.nl.

Folders in andere talen

Niet iedereen die in een crisis belandt spreekt Nederlands. Daarom hebben wij aangedrongen op folders in het Engels en een paar nieuwkomers talen: Arabic (عربي), German (Deutsh), Farsi (فارسی), Polish (Polski), Spanish (Español), Turkisch (Türk).


*In 2023 zetten we de content van de oude website van de Cliëntenraad gefaseerd over naar deze algemene website van GGZ Rivierduinen.