Gastvrijheid zit in mijn DNA
-
Verhalen
Bij GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula ben ik het eerste gezicht dat cliënten zien. Sommigen zijn gespannen en anderen komen met enige tegenzin naar ons toe voor een behandeling. Ik probeer het bezoek positief te laten starten door vertrouwen te scheppen en een band op te bouwen. Door een stukje van mijzelf te laten zien en verbinding met elkaar te maken.
Ik ontvang onze cliënten en bij de intake doe ik ook de ID-registratie, leg ik uit hoe onze afdeling werkt en in welke ontvangstruimte ze moeten zijn. Daarnaast ondersteun ik m’n collega’s administratief en facilitair. Achter de receptiebalie – ‘mijn winkel’ – staan twee gitaren en hangen foto’s van mij bij een Meet & Greet met rockband KISS. Deze bieden de mogelijkheid tot een luchtig gesprekje en leveren regelmatig een glimlach op bij de cliënt. Deze vorm van wederkerigheid is mijn energiebron. Dit is waar ik mijn wekker ’s ochtends om half zes voor af laat gaan.
Door onze expertise – Eetstoornissen Ursula in Leiden is een TOPGGz afdeling – hebben we heel Nederland als verzorgingsgebied. We bedienen een brede doelgroep van jongeren en volwassenen en die mix van leeftijd, herkomst en komaf maakt het werk zo leuk. Vooral voor de jonge cliënten en hun ouders die hier binnen komen wil ik veel betekenen. Denk aan meisjes en jongens in de basisschoolleeftijd met anorexia die door hun eetstoornis onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgen.
Ik heb de middelbare hotelschool gedaan. Jarenlang heb ik in de horeca gewerkt met als laatste baan een leidinggevende functie in de nachtdienst van een groot hotel. Door m’n gezondheid moest ik helaas afscheid nemen van dit onregelmatige leven. In het najaar van 2005 begon ik bij GGZ Rivierduinen als medewerker Receptie bij de poli Ambulant Volwassenen in Leiden. In die tijd heb ik bewust voor deze overstap gekozen van een zakelijke werkomgeving naar een omgeving waar de zorg voor mensen centraal staat. Ik had namelijk zelf ervaren hoe het is om als cliënt bij Rivierduinen voor de balie te staan en wat dit met je doet.
Na een korte tussenstop van tweeënhalf jaar bij de centrale balie werk ik inmiddels alweer ruim acht jaar aan de front office bij Eetstoornissen Ursula. Er was behoefte aan een fulltimer, een vast gezicht van de afdeling. En iemand met levenservaring, mensenkennis en assertief vermogen. Met instemming van het management heb ik onze receptie getransformeerd van reactief naar proactief gastvrij. Een jas die mij naadloos past, want gastvrijheid zit in mijn DNA.
Stephan ten Brink, Receptie medewerker.
GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula in Leiden.