Direct naar content

Eigen regie voor clïenten met virtual reality

  • Verhalen

De Toekomstkamer® is een innovatieve coachmethodiek om de mentale gezondheid, motivatie en het succes van cliënten te versterken. De methodiek is ontstaan in een coachpraktijk. Op initiatief van Sanne Nonhebel, manager behandelzaken van de Polikliniek Jong in Leiden, heeft GGZ Rivierduinen de methodiek in 2024 omarmd. En met succes.

De Toekomstkamer® is gebaseerd op wetenschappelijk bewezen psychologische principes. In een eigen virtuele “toekomstkamer” kunnen cliënten zélf ontdekken, voelen maar vooral ervaren wat zij belangrijk vinden en willen. De methodiek blijkt effectief, vertelt Sanne Nonhebel, klinisch psycholoog, psychotherapeut en manager behandelzaken van de Poli Jong in Leiden: ‘Hoe mooi is het als we onze cliënten, mensen die het echt nodig hebben, kunnen helpen met deze techniek’, zegt ze. ‘Daarom zijn we in 2024 begonnen met een pilot. Om te beginnen zijn behandelaren van onze poli opgeleid tot VRandercoach. Zelf ben ik ook opgeleid – juist om de methodiek goed in te bedden op onze poli. Naast het opleiden van de collega’s, hebben we ook gezorgd voor een goede implementatie. Samen met de afdeling ICT hebben we alle technische hobbels verholpen. Zo heeft elke VRandercoach een eigen VR-bril gekregen zodat hij of zij deze altijd kan gebruiken. En omdat we tijdens de opleiding ook zelf moesten oefenen, hebben veel collega’s de methodiek kunnen ervaren als coachee. Op die manier hebben we het complete team meegenomen in de kennis en kunde van de methode.

Actiestand
Sanne en haar collega’s merkten dat de methode mooie resultaten oplevert: ‘Cliënten visualiseren waar ze naartoe willen, bijvoorbeeld op het gebied van wonen, werk of netwerk. Daar zoeken ze plaatjes bij op de laptop en die worden in de virtuele kamer getoond. Met behulp van een VR-bril ervaren cliënten hun toekomst bijna levensecht. Op basis van die ervaring maken ze samen met de behandelaar concrete acties voor het hier en nu. En daardoor komen ze in de actiestand en nemen ze eigen regie.’ Sanne denkt dat het succes van de methode ook te wijten is aan de andere sfeer die neergezet wordt tijdens een behandeling: ‘In plaats van het bespreken van klachten en datgene wat niet goed gaat, gaat het juist over mogelijkheden en waar je naar toe wilt, en wat daarvoor nodig is.’

Eigen regie
De resultaten waren zo veelbelovend, dat Sanne en haar collega’s nieuwsgierig werden wat de methodiek zou opleveren als ze dit bij de start van een intaketraject zouden inzetten. ‘Zo zijn we met deze methodiek vanaf dag één herstelgericht aan het werk. En daarmee krijgt de cliënt direct zelf de regie’, vertelt Sanne. ‘Zodoende hebben we Het VRanderhuis opgezet. Om vanaf dag één een prettige sfeer neer te zetten, vindt dat traject – dat zo’n zes tot acht weken duurt – plaats op een speciaal ingerichte locatie in Oegstgeest. Bij Het VRanderhuis starten we met een intake, vervolgens krijgt de cliënt direct een eerste VRsessie – dit noemen we de Toekomstkamer. Daarna worden er volgens de methodiek van de Toekomstkamer® twee vervolg-VR-sessies gepland. We sluiten het traject af met een opbrengstgesprek. We kunnen concluderen dat 30 procent van de cliënten die gebruikmaakte van het VRanderhuis verder geen aanvullend traject binnen Rivierduinen meer nodig heeft. Dat is een goed resultaat. We zijn er dan ook van overtuigd dat de methodiek ook op andere poliklinieken ingezet kan worden. Daar gaan we ons nu voor inzetten.’

Een artikel uit het Jaarverslag 2024.

Gerelateerde artikelen