Tips voorbereiden op eerste gesprek

Tips voorbereiden op eerste gesprek

Met behulp van onderstaande tips kunt u uw eerste gesprek goed voorbereiden.

Het is altijd handig om alles op te schrijven, vooraf en tijdens het gesprek. Dan kunt u tijdens het eerste gesprek kijken of u niets bent vergeten. Bovendien kunt u na het gesprek alles nalezen.

Wat kunt u vertellen?

  • Wat zijn uw klachten?
  • Hoe lang heeft u die klachten al?
  • Hoe/waardoor denkt u dat de klachten zijn ontstaan?
  • Hebt u zelf al iets geprobeerd om de klachten af te laten nemen?

Welke hulp wilt u?

  • Wat wilt u bereiken met uw behandeling?
  • Wilt u dat uw partner, kinderen of ouders bij uw behandeling worden betrokken?
  • Hoe lang denkt u behandeling nodig te hebben?
  • Heeft u een voorkeur voor een individuele of groepsbehandeling?
  • Wilt u een man of vrouw als hulpverlener?
  • Op welke tijdstippen kunt u absoluut niet?

Wat kunt u vragen?

  • Hoe gaat het nu verder?
  • Zijn er wachttijden? Hoe lang?
  • Wat denkt de hulpverlener dat er met u aan de hand is?
  • Aan welke behandeling denkt de hulpverlener?
  • Is er informatiemateriaal over uw klacht(en) en/of de behandeling?
  • Is er een belangenvereniging voor mensen met dit soort klachten?
  • Geeft de hulpverlener informatie over u door aan uw huisarts?

Wat kunt u vragen over uw behandeling?

  • Wat houdt de behandeling in?
  • Wat wordt er van u verwacht?
  • Wat kunt u van de hulpverlener verwachten?
  • Waarom deze behandeling?
  • Zijn er alternatieven? Wat gebeurt er als u zich niet laat behandelen?
  • Wat zijn de risico’s van de behandeling?
  • Hoe lang duurt de behandeling?
  • Wanneer en hoe vaak wordt besproken of de behandeling goed verloopt?
  • Wat kost de behandeling?
  • Wat moet u doen als het heel slecht met u gaat (crisis)?
  • Wat gebeurt er als uw hulpverlener ziek is of vakantie heeft?

Wat kunt u vragen als u wordt doorverwezen?

  • Waarom vindt de hulpverlener dat een andere instantie u beter kan helpen?
  • Geeft de hulpverlener informatie over u door aan de andere instantie?
    (NB. Voor het doorgeven van informatie aan derden heeft de hulpverlener uw toestemming nodig.)

Print